به گزارش پایگاه خبری بازیافت ایران به نقل از خبرگزاری تسنیم از مراغه ،حمید شکری عصر امروز در جلسه ساماندهی بازیافت زباله مراغه با اشاره به ضرورت توسعه مرکز بازیافت زباله اظهارداشت:ساماندهی فرآیند بازیافت زباله در مراغه ضروری بوده و درصورت غفلت مسئولان در آینده تهدید جدی برای محیط زیست خواهد بود.

وی افزود:زباله گاه‌های شهری این شهرستان ۱۵ سال است مورد استفاده قرار می‌گیرد و ضروری است اقداماتی از سوی شهرداری و محیط زیست شهرستان در این منطقه انجام شود.

فرماندار مراغه در ادامه با اشاره به ضرورت توجه به پسماند شهری ابراز کرد:رشد جمعیت و تغییر نسبت زندگی شهری به روستایی و افزایش جمعیت مصرف کننده شرایطی را به وجود آوارده که مدیریت پسماند شهری و روستایی باید برای تسریع در فرآینده تفکیک زباله و نحوه دفع آن برنامه ریزی‌های لازم را داشته باشند.

شکری ادامه داد:فرهنگ سازی در بین شهروندان در خصوص چگونگی تفکیک زباله‌ها در طرح هوشمند ضروری بوده و شهرداری با همکاری بخش خصوصی این طرح را اجرایی خواهد کرد.

رضا فدایی نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت  تخصیص زباله گاه‌های جدید در سطح استان اظهارداشت:طی سال جاری کارگروه پسماند شهری در شهرستان‌های استان تشکیل و هر کدام با تشکیل جلسه‌های مختلفی با نهادهای مربوطه در تلاش هستند با ایجاد زباله گاه‌های استاندارد نسبت به حفظ محیط زیست و جلوگیری از بیماری‌های احتمالی در این مراکز اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

وی افزود:طی برسی های لازم در این شهرستان در بخش سراجو با اعتبارات دولتی از سوی استان زباله گاهی در این بخش احداث و زباله‌ها به صورت تفکیک شده دفع خواهدشد.

سرپسرت نظارت و پایش اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی در ادامه حاطر نشان کرد: اگر مسئولان شهرستانی همکاری خوبی داشته باشند می توان از تسهیلات ویژه‌ای که دولت در این زمینه برای ساماندهی مراکز دفع زباله در نظر گرفته است استفاده کرد.

فدایی تصریح کرد: زباله گاه مراغه نیز فعال‌ترین مرکز دفع زباله در استان است و باید برخی مشکلاتی که در این مرکز است با همکاری مسئولان و شهرداری اقداماتی در زمینه نظارت بر دفع زباله‌های جمع آوری شده انجام شود.

وی در پایان گفت:مسئولان باید در بحث جمع آوری زباله‌های تولیدی در روستاها به شاخص‌های مهم نحوه جمع آوری و دفع آن در مکان‌های مشخص شده با نظارت محیط زیست را در نظر گرفته باشند.

محمدرضا احمدی نیز در این جلسه با اشاره به اقدامات شهرداری و مدیریت شهری در زمینه جمع آوری زباله تفکیک شده ،اظهارداشت:شهرداری و مدیریت شهری در این شهرستان با همکاری بخش خصوصی در نظر دارد طرح تفکیک زباله به صورت هوشمند را در این شهرستان اجرایی کند.

وی افزود:با هدف تشویق شهروندان به تفکیک زباله و تحویل آن به مراکز جمع آوری سیار که در مناطق مختلف شهرستان مستقر خواهند بود نسبت به وزن زباله تفکیک شده تحویلی  کارت هوشمند آن ها شارژ خواهد شد.

شهردار مراغه در ادامه با اشاره به تولید روزانه ۳۰تن زباله در این شهر ابراز کرد:براساس آمارهای رسمی روزانه مردم این شهرستان ۳۰تن زباله تولید می‌کنند که شهرداری برای جمع آوری و دفع آن روزانه مبالغ زیادی هزینه می‌کند.

احمدی در پایان گفت:شهرداری امسال برای اجرای طرح‌های جدید در زباله گاه و اجرای طرح هوشمند جمع آوری زباله‌های تفکیک شده ۱میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان طی سال جاری هزینه خواهد کرد.