از مدیریت بازیافت گلپایگان تا هلدینگ ایمن تجارت : خبرگزاری بازیافت ایران، امروز سراغ تاثیرگذارترین سامانه ضایعات کشور رفت، سامانه بی نظیر که امروز مرجع اطلاع رسانی و قیمت گذاری بیش از ۲۰۰ دسته از ضایعات در کشور شده است. سامانه ای جامع با بیش از ۱۰۰ هزار کاربر در سراسر کشور. اگر در صنف بازیافت و ضایعات باشید قطعا اسم ایران ضایعات به گوش شما آشناست.

امروز مصاحبه ای داریم با جناب آقای مجید بخشنده مدیریت هلدینگ ایمن تجارت و مجموعه ایران ضایعات

 

  • آقای بخشنده چطور شد که وارد حوزه بازیافت شدید؟

یادمه سال ۸۶ بود که کارم را در حوزه بازیافت از بازیافت خودروهای فرسوده شروع کردم. یه کارمند اداری که از بازیافت فقط اسمش را شنیده بود. رشته تحصیلی ام کامپیوتر بود و هیچ وجه تشابهی با بازیافت نداشت. شاید هنر من فقط پیدا کردن وجه اشتراک شغلم با تحصیلم بود.

نیاز مردم به اطلاعات اسقاط و بازیافت که منجر به راه اندازی سایت اطلاع رسانی خودروهای فرسوده شد و به علت اینکه تا آن زمان زمینه ای برای این حوزه صنعت در سیستم تجارت الکترونیک باز نشده بود سایت ما به عنوان nosazi.org در میان مردم محبوب شد و این محبوبیت به سراسر کشور رسید تا جایی که در نهایت بزرگی این پروژه، واحد حقوقی مجلس شورای اسلامی، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و انجمن های صنفی و تعاونی های بازرگانی این صنعت را با همه­ی مراکز اسقاط کشور درگیر کرد …. و در نهایت پرونده پروژه ها به کمیسیون ماده ۱۸ رفته و به عنوان یک طرح ملی مورد بررسی قرار گرفت و در حال حاضر با گذشت ۱۲ سال امروز از سایت های معتبر کشور در زمینه بازیافت خودرو می باشد که ثبت نام خودروهای فرسوده را در سراسر کشور انجام داده و با رویکرد اطلاع رسانی و هدایت مالکان خودروی فرسوده در حال فعالیت می باشد.

 

  • از بازیافت خودروهای فرسوده چطور به بازیافت ضایعات ایران یا همان ایران ضایعات رسیدید؟

همان سال ۸۶ شهرداری گلپایکان برای اولین بار جمع آوری زباله ها را به مناقصه گذاشت و من در ۲۳ سالگی اولین شکست خود را در حوزه ضایعات تجربه کردم. شکست که نه، تجربه…..

مناقصه ای برنده شدیم که همه شرایط زندگی ما را تحت تاثیر قرار داد….

قراردادی از جنس تجربه ای سخت… ما برنده مناقصه و بازنده قرارداد شدیم. ما از همان سال با همه ضررهایی که شهرداری آن زمان روی دوش ما قرار دادند طرح تفکیک از مبدا را شروع کردیم، طرحی شیرین که باعث شد علاقه بیشتری به عرصه خدمت به مردم پیدا کنم ….

استفاده از دور ریزهایی که سرمایه ملی ما بودند جلوگیری از خاک شدن سرمایه ها …..

همزمان طی آن سال های سخت و تلخ و شیرین روزهایی را سپری کردیم که امروز می فهمم کلاس درسی بود برای بزرگ شدن، سخت شدن و قوی شدن

فصلی بودن خودروهای فرسوده و تجربه قرارداد با شهرداری در سال ۹۰ فکر ایران ضایعات “مرکز اطلاع رسانی ضایعات و بازیافت کشور” را به ذهن من انداخت تا سال ۹۳ در اجرای پروژه دوبار شکست خوردیم.

 

  • مدیریت شرکت بازیافت گلپایگان (سال ۹۳)

در سال ۹۳ به پیشنهاد شهردار محترم وقت آقای دکتر بخشی و دیگر شهردارهای محترم شهرستان سرپرستی شرکت بازیافت گلپایگان و خوانسار را قبول کردم. فعالیت های جهادی در حوزه شرکت های خودم نمی توانست من را محدود به مصوبات و سیستم دولتی کند. با هزینه خودم کانکس های بازیافت را خریداری کرده، ثبت برند بازیافت گلپایگان، طرح های تفکیک از مبدا، ساماندهی وانت بارهای ضایعاتی و بنگاه های ضایعاتی و هر آنچه را بنظرم باید انجام میشد انجام دادم و در اولین جلسه هیئت مدیره ۱۹ مصوبه­ی کار انجام شده گرفتیم.

شرکتی که تا آن روز با زحمات شهرداران و مدیران قبلی مهندس عظیمی و مهندس قربانی مدیریت شده بود و اقدامات قابل توجهی تا آن زمان انجام داده بودند نیاز داشت تا کمی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

حمایت و تلاش برادرانه شهردار وقت و تلاش ایشان برای راه اندازی کارخانه بازیافت ما را در مسیری قرار داد تا مجوز احداث کارخانه بازیافت را بعد از سال ها را با درگیری با مردم روستای خم پیچ با دستورات قضایی و پلیس پیشگیری دریافت کرده و مسیر دسترسی به زمین کارخاته بازیافت گلپایگان را باز کنیم.

شروع به جاده کشی و پل سازی کردیم. تسطیح موقعیت کارخانه و روز کلنگ زنی!!

یادمه به دکتر بخشی میگفتم روز کلنگ زنی را چه روزی مشخص کنیم و ایشون میگفتن کلنگ رو بیار دو نفری بزنیم

و در نهایت همین شد….

شش ماه خدمت به مردمی که از جان و دل دوستشان داشتم خاطره ای شیرین بود که تلخی روزهای تلخ را از سرم بیرون کرد.

 

مدیریت بازیافت

کلنگ زنی سایت بازیافت گلپایگان

 

  • ایران ضایعات چطور شکل گرفت؟

بله خلاصه بعد از دوبار شکست تا سال ۹۳ و شکست سوم در سال ۹۴ با نگاه جدیدتری به حوزه بازیافت شروع به سیستم سازی تخصصی کردم.

دوستان قدیم من شدن همکاران آن زمان و شرکای امروز من که صادقانه همت گذاشته و پابه پای سختی ها دویدند. مهندس محمد آشناگر و مهندس مهدی مشایخی، کارشناسان ارشد متالوژی و فناوری اطلاعات

از کف بازار شروع به تحلیل کردیم و امروز به عنوان مرجع اطلاع رسانی و تجارت الکترونیک بازیافت و ضایعات کشور میزبان بیش از ۱۰۰ هزار نفر از فعالان این صنف هستیم.

تمام شرکت ها، ادرات و دوائر دولتی، دادگستری، کارخانجات تولیدی، بنگاه ها و شرکت های بازیافت معامله ای را انجام نمی دهند مگر اینکه قبل از آن اطلاعات کافی از شرایط بازار و قیمت ها پیدا کنند و آنجاست که راهی ندارد جز ایران ضایعات…

ایران ضایعات یکی از پروژه های شرکت ایمن تجارت سبز ایران می باشد.

 

 مدیران سایت ایران ضایعات

 

دیگر پروژه های این شرکت ایران بازیافت، درگاه امن معاملات، سیستم جهانی بازیافت، بازنپ و…. می باشد که بزودی از همه آن ها پرده برداری خواهیم کرد.

همه افتخارات این مجموعه متعلق به مردم عزیز ایران به خصوص همشهریان عزیز گلپایگانی می باشد.

حرف آخر….

فرشته شوید برای خدمت رسانی به مردم، به مشاغل، به ملت

کارآفرین شوید، امروز ایران ما کارآفرین می خواهد….

از مسئولین می خواهیم عرصه را برای کارآفرینی باز کند

سنگ اندازی هنر نمی خواهد اگر سنگی را تندیس کردید هنر کردید…..

من و همکارانم امیدواریم بتوانیم عرصه های تکنولوژی را به خدمت مردم عزیزمان در بیاوریم

یعنی بازیافت با یک کلیک…..