به گزارش پایگاه خبری بازیافت ایران به نقل از خبرگزاری فارس از مهاباد، سعیدرضا جندقیان بیدگلی عصر امروز در نشست دهیاران مهاباد ضمن اشاره به نقش دهیاران در کاهش مهاجرت روستائیان به شهرها و همچنین توانمند‌سازی روستاها در بخش توسعه و آبادانی، گفت: مهم‌ترین اقدام برای توسعه روستاها تقویت دهیاران توسط دولت و پرداختن به رویکرد‌های جدید توسط روستائیان است.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۸۲ و همزمان با ایجاد دهیاری‌ها در کشور تا شهریور امسال در حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار به دهیاران سراسر کشور پرداخت شده است که این رقم نشان از اهمیت نقش راهبردی دهیاران در روستاها دارد.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه این سازمان تا امروز نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به روستائیان پرداخت کرده است، اضافه کرد: با تفاهم‌نامه‌ای که این سازمان با بانک صادرات منعقد کرده است، اکنون روستائیان می‌توانند تسهیلاتی به میزان ۱۵ میلیون تومان با  نرخ ۶ درصد دریافت کنند که البته معتقد هستیم این گونه اقدامات تنها یکی از راه‌های کمک به پیشرفت روستاها است و این روستائیان هستند که می‌توانند با اتکا به پتانسیل‌های موجود در روستاها از جمله گردشگری تا حدود زیادی برخی از کاستی‌های موجود را رفع کنند.

جندقیان بیدگلی تأکید کرد: اکنون زمان آن فرا رسیده تا روستائیان برای پیشرفت با انتخاب رویکردهای جدید بیش از آنکه به دولت و تسهیلات آن متکی باشند، به خود و منابع روستاهای‌شان اتکا کنند.

وی ادامه داد: امنیت شغلی دهیاران و پیگیری لایحه دهیاران از جمله مواردی است که دهیاران کشور خواستار آن هستند و در این رابطه اقدامات لازم در دست بررسی است زیرا که ما معتقدیم  روستای آباد توسط یک دهیار پاک‌دست شکل خواهد گرفت.

در ادامه مدیر کل امور شهری و روستایی آذربایجان غربی نیز با اشاره به اعتبارات اختصاص داده شده به روستائیان این استان طی سال گذشته گفت: در سال ۹۵ در حدود ۶ میلیارد تومان اعتبار به دهیاران آذربایجان‌غربی اختصاص داده شد که البته این اعتبارات بر اساس شاخص جمعیت روستاها پرداخت شد و متوسط آن مبلغ  45 میلیون تومان برای هر دهیار بود.

مهدی قهرمانی ادامه داد: امسال سهم کنونی روستاها از درآمد مالیات بر ارزش افزوده از ۲۰ درصد به ۳۵ درصد افزایش یافت که به منظور پیشبرد برنامه‌های توسعه روستاها، از ابتدای امسال تا به امروز نیز ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به حساب دهیاران استان واریز کردیم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به منظور دفع پسماند روستاهای شهرستان ارومیه به روستاهای این شهرستان اختصاص داده شد و مقرر شد پس از شهرستان خوی هر یک از شهرستان های جنوب استان که طرح اعتبارات پسماند خود را سریع‌تر به این سازمان ارائه کند شامل دریافت بودجه دفع پسماند باشد.

در ادامه این نشست فرماندار مهاباد با اشاره به اینکه دهیاران از جمله خدمت‌گذاران تلاش‌گر و قانع‌ جامعه هستند اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی دهیاران مسئله ابقاء در پست مدیریتی حال حاضر است که با توجه به قانون تعیین دهیار توسط شورای روستا، مسئله طایفه‌گری را در این خصوص  دخیل دانست و البته گفت با تلاش‌های صورت گرفته مشکل ابقاء دهیاران در این شهرستان تا حدود زیادی رفع شده است.

ایرج شجاعی با بیان اینکه مهاباد دارای ۱۹۵ روستا است، گفت: از این تعداد ۱۱۷ روستا دارای دهیار می‌باشند که ۲۵ دهیار در طی دو سال اخیر تشکیل شده‌اند.

وی با اشاره به توانمندی‌های بالای روستاهای مهاباد مانند ۱۰ هزار هکتار انواع باغات با بیشترین میزان تولید سیب در استان و وجود ۱۳۰ سردخانه در کنار این توانمندی عظیم تولیدی به نقش دهیاران در ایجاد یک کانال ارتباطی قوی با مسئولان شهری و استانی پرداخت و گفت: بسیاری از مشکلات روستاهای ما به واسطه حضور قدرتمند و فعال دهیاران و البته با همیاری مسئولان شهرستانی و استانی و حتی کشوری رفع می‌شود.