به گزارش پایگاه خبری بازیافت ایران به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، امیر خلیلی خواه مدیرکل امور اقتصادی و داریایی استان سمنان در جلسه شورای اداری استان سمنان در تشریح وضعیت خودروهای دولتی استان سمنان گفت: در سطح دستگاه های دولتی استان سمنان، مجموعا یک هزار و ۶۴۰  خودروی دولتی وجود دارد که ۴۱ درصد خودروهای سواری، ۳۳ درصد وانت و ۲۶ درصد شامل خودروهای سنگین، مینی بوس و سایر خودروها می شود.

خلیلی خواه با بیان اینکه ۵۰ درصد از کل خودروهای دولتی استان در اختیار ۶ نهاد دولتی است اظهار کرد: اداره کل اموزش و پرورش استان سمنان با ۲۰۴ دستگاه خودرو و ۱۲.۴۴ درصد، اداره کل راه و ترابری استان با ۱۹۴ دستگاه خودرو و ۱۱.۸۳ درصد و دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با ۱۱۶ دستگاه خودرو و ۷.۷ درصد بیشترین سهم از تعداد خودروهای دولتی استان سمنان را در اختیار دارند.

وی در ادامه گفت: متوسط عمر خودروها دولتی در استان سمنان ۱۰ سال و ۴۳ روز است درحالیکه عمر مفید خودروهای سواری و وانت ۱۵ سال است.

مدیرکل امور اقتصادی و داریایی استان سمنان با تاکید بر اینکه اسقاط شدن خودروهای دولتی موجب ورود ضرر به دولت است اذعان کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد خودورهای دولتی استان نزدیک به سن فرسودگی هستند. درصورت اسقاط، هر خودرو بصطور میانگین هر کیلو ۴۰ تا ۶۰۰ تومان اسقاط می شود در حالیکه اگر قبل از فرسودگی به فروش برسند تا مبلغ ۱۰ میلیون تومان نیز می توان به فروش رساند.

خلیلی خواه متوسط ارزش خودروهای دولتی موجود را بین ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: هر خودرو ماهانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ لیتر بنزین مصرف می کند و سالانه بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان هزینه بیمه شخص ثالث برای هر خودرو می شود.

وی همچنین تصریح کرد: هزینه بیمه بدنه برای هرخودرو ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است و بطور کلی، سالانه بین ۹ تا ۱۶ میلیارد تومان صرف خودروهای دولتی در استان سمنان می شود.

مدیرکل امور اقتصادی و داریایی استان سمنان در ادامه افزود: در سال گذشته ۲۱ خودرو به مجموعه خودروهای دولتی اضافه و ۲۴۵ خودرو از تعداد خودروهای دولتی استان سمنان کم شد.

خلیلی خواه با تاکید بر لزوم اصلاح هزینه های خودرهای دولتی و استفاده صحیح از ان ها گفت: —در جهت استفاده بهتر از خودروهای دولتی، در مکانیزم از رده خارج کردن خودروهای فرسوده دولتی و لزوم اسقاط آنها در پایان دوره استفاده بازنگری شود و مکانیزم بهینه و با انعطاف‌پذیری بیشتر با درنظر گرفتن وضعیت خودرو، جایگزین مقررات موجود شود.