به گزارش پایگاه خبری بازیافت ایران به نقل از خبرنگار ایرنا؛ شهرداری کرمانشاه مسئولیت جمع آوری زباله های شهر را به شرکت 'خدمات شهری نوین کرمانشاه' سپرده است.
کوروش شیرزادی مدیر این شرکت درباره کمبود مخازن زباله به خبرنگار ایرنا گفت: در برخی کوچه ها که در گذشته با ۳۰ خانوار یک مخزن زباله داشته است اکنون با ۸۰ خانوار هم تنها همان یک مخزن را دارد.
ساکنان برخی محله های حاشیه رودخانه آبشوران هم به این دلیل که به سطل زباله دسترسی ندارند، آشغال و پسماندهای خود را درون این رودخانه می ریزند.
رودخانه قدیمی آبشوران از چشمه های سراب قنبر در جنوب شهر کرمانشاه آغاز شده و با عبور از بسیاری محلات شهر به رودخانه قره سو می ریزد.

** مشکل جاماندن زباله های اطراف مخازن
در برخی از محله‌ها، خودروهای جمع آوری زباله تنها اقدام به تخلیه مخزن می‌کنند و آشغال های اطراف آن را که گاه بیشتر از محتوای مخزن است، جا می گذارند.
شیرزادی در این باره گفت: این مشکل زمانی پیش می آید که برخی خودروهای ما به علت نقص فنی قادر به خدمت رسانی نیستند و به دلیل کمبود خودروی مکانیزه، سایر خودروها مجبورند تنها مخزن را تخلیه کنند تا فرصت لازم برای مراجعه به همه محلات را داشته باشند.
او در عین حال افزود: در این مواقع شرکت خدمات شهری از شهرداری مناطق درخواست می‌کند که زباله های اطراف مخازن را به وسیله پاکبان های خود پاکسازی کنند.

** ضربه زباله گردها به شهر و شهرداری
البته به اعتقاد شیرزادی یکی از مهمترین علل پخش شدن زباله ها در اطراف مخازن، زباله‌ گردهایی هستند که برای یافتن زباله های قابل فروش، اقدام به تخلیه و واژگون کردن مخازن می کنند.
او افزود: این اقدام زباله‌گردها ضربه بزرگی به شهرداری و شهر می زند و مقابله با آنان هم برای شهرداری ممکن نیست و ابزارش در اختیار دادستانی یا نیروی انتظامی است.
آنچنان که آرش رضایی، شهردار کرمانشاه در بهمن ۹۶ عنوان کرد: زباله گردها با جمع آوری زباله های قابل بازیافت روزانه بیش از ۴۰۰ میلیون ریال به شهرداری ضرر می زنند زیرا شهرداری بابت فروش ضایعات پلاستیکی و فلزی و سایر موارد از شرکت بازیافت پول دریافت می کند.
زباله گردها برای یافتن ضایعات در مخازن و کیسه های زباله، آنها را به هم می ریزند و گاه سطل های آشغال را زیر و رو می کنند؛ با این کار تا فاصله چند متری سطل ها مملو از زباله و شیرابه های آن می شود و جدا از به هم ریختن نمای شهر، پراکنده شدن بوی بد، رشد حشرات و میکروب ها و به خطر افتادن بهداشت محلات به ویژه در فصل گرما را در پی دارد.

** کرمانشاهی ها چقدر زباله تولید می کنند؟
مدیر خدمات شهری نوین کرمانشاه همچنین عنوان کرد که اکنون شهروندان می توانند در هر زمانی که بخواهند زباله های خود را بیرون بگذارند تا نیروهای ما در سه شیفت هشت ساعته آنها را جمع آوری کنند.
شرکت خدمات شهری ۳۹ خودروی جمع آوری مکانیزه زباله دارد و روزانه ۶۰۰ تن زباله از هشت منطقه شهر کرمانشاه جمع آوری می کند که به گفته شیرزادی پس از تحویل به شرکت بازیافت، ۸۵ درصد از زباله ها بازیافت می شود.
به گفته او خودروهای مکانیزه ۸۸ درصد از کل زباله های شهر را جمع آوری می کنند و ۱۲ درصد دیگر به وسیله سایر پیمانکارهای بخش خصوصی جمع آوری می شود زیرا مراجعه خودروهای مکانیزه به برخی محلات ممکن نیست.
آنچنان که شیرزادی گفت، میانگین تولید زباله در شهر کرمانشاه از میانگین کشوری بیشتر است زیرا هیچ محدودیتی برای تولید زباله نیست و شهروندان در هر زمانی که بخواهند می توانند زباله هایشان را در کوچه بگذارند اما در شهری مانند اصفهان در هر ۲۴ ساعت تنها یک بار زباله ها جمع آوری می شود و شهروندان تنها بین ساعت ۲۱ تا ۲۳ می تواند زباله را بیرون از منزل بگذارند.
مدیر خدمات شهری نوین کرمانشاه از شهروندان خواست که همکاری بیشتری در کاهش تولید زباله، تفکیک و بیرون گذاشتن آن داشته باشند و در شرایط فعلی اگر شب ها زباله هایشان را بیرون بگذارند جمع آوری آن راحت تر است.
شیرزادی با تاکید بر اهمیت و ضرورت تفکیک زباله از مبدا گفت: باید برای تبلیغ و ترویج این کار فرهنگ‌سازی صورت گیرد تا شهروندان با تفکیک زباله، آنها را در اختیار خودروهای شرکت بازیافت که به در خانه ها مراجعه می‌کنند، قرار دهند.
تولید طلای کثیف (زباله و پسماند خانگی) در شهر کرمانشاه بیش از ۶۰۰ تن در روز است که این رقم در روزهای پایانی و آغازین سال به مرز ۹۰۰ تن هم می رسد.
نزدیک به یک میلیون نفر از جمعیت ۲ میلیون نفری استان در شهرستان کرمانشاه زندگی می کنند.
۷۴۴۴/۳۰۳۳