به گزارش پایگاه خبری بازیافت ایران به نقل از گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، دانشمندان انگلیسی و آمریکایی موفق به طراحی و ساخت آنزیمی با قابلیت هضم پلاستیک شدند.

براساس گزارش رویترز، این آنزیم می‌تواند با هضم «پلی‌اتیلن ترفتالات» در آینده از آلودگی محیط زیست جلوگیری کند.

«پلی‌اتیلن ترفتالات» نوعی پلاستیک است که در دهه ۱۹۴۰ به ثبت رسید و در حال حاضر برای ساخت میلیون‌ها تن بطری پلاستیکی استفاده می‌شود. این پلاستیک طی صدها سال تجزیه نمی‌شود و تا کنون منجر به آلودگی مناطق بسیاری از زمین و دریا در سراسر جهان شده است.

در حالی که ساختار طبیعی این آنزیم با هدف تکامل در مرکز بازیافت زباله ژاپن مورد بررسی قرار گرفت اما محققان دانشگاه «پورتسموث» انگلیس و «آزمایشگاه ملی انرژی تجدیدپذیر وزارت نیرو آمریکا» این آنزیم را کشف کردند.

پروفسور «جان مک گیهان» استاد دانشگاه پورتسموث انگلیس که مسئولیت این تحقیق را برعهده دارد، گفت: کشف این آنزیم به تجزیه باکتری‌ها و هضم پلاستیک «پلی‌اتیلن ترفتالات» کمک می‌کند. همچنین محققان قصد دارند با افزودن کمی آمینواسید به این آنزیم تغییری جزئی در ساختار آن ایجاد کنند.

وی افزود: با انجام این کار تغییر قابل ملاحظه‌ای در فعالیت‌های آنزیم‌ رخ می‌دهد که با سرعت بیشتری پلاستیک‌ها را هضم کند.

این استاد دانشگاه در مصاحبه‌ای به رویترز گفت: ما آنزیمی تکامل‌یافته از نسخه طبیعی آن ساخته‌ایم و فکر می‌کنم اگر بتوانیم این فناوری را عملی کنیم راه حلی موثر برای کاهش آلودگی خواهیم داشت.