به گزارش پایگاه خبری بازیافت ایران به نقل از خبرنگار خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، بر اساس اعلام «علیرضا زبردست» پس از تشکیل جلسات متعدد کارشناسی و فنی درنهایت پس از تصمیمات هیأت مدیره و اخذ مجوزهای لازم، خرید ماشین آلات سبک و سنگین که دارای کارکرد مورد قبولی باشند در قالب فاز اول طرح جامع خودرویی در دستور کار سازمان خدمات موتوری قرار گرفت. 

وی می‌افزاید: در فاز اول اجرای این طرح ۱۵۷ دستگاه از انواع ماشین آلات سبک وسنگین تهیه شد و در اختیار ناوگان موتوری شهرداری تبریز قرار گرفت.

زبردست معتقد است که با اجرای این طرح هزینه‌های جاری تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد و پروژه‌های شهری نیز در کوتاه ترین زمان ممکن و با قیمت تمام شده پایین تر انجام می‌شود.

 مدیر عامل سازمان موتوری شهرداری تبریز از الحاق ۷۵ دستگاه از انواع ماشین آلات مکانیزه خدمات رسان به ناوگان موتوری شهرداری تبریز در فاز دوم خبر می‌دهد و یادآور می‌شود‌: در فاز ۲ این طرح، ۷۵ دستگاه از انواع ماشین آلات مکانیزه اعم از ۵۰ دستگاه کامیونت حمل زباله،۱۰ دستگاه نمک پاش مکانیزه و ۱۵ دستگاه ماشین ۲ کابین ریچ به مجموعه ماشین‌آلات خدمات شهری اضافه شده است.

 وی عنوان می‌کند : علاوه بر این، در این مرحله از اجرای طرح جامع خودرویی اقداماتی نیز برای تجهیز ماشین آلات مورد نیاز سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی و بروز رسانی و بهره مندی این مجموعه از تکنولوژی جدید در امر امدادرسانی حوادث شهری انجام شد.

 بنا بر اعلام این مسئول شهری، تجهیز ۳ ایستگاه جدید برای سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی نیز از طرف سازمان خدمات موتوری در قالب اجرای طرح جامع خودرویی انجام گرفت.

به گفته وی، این مرحله از طرح جامع خودرویی تاکنون افزون بر ۶۶ میلیارد ریال هزینه دربر داشته و با اجرای این طرح شاهد افزایش ظرفیت حمل زباله در شهر، جلوگیری از اصطکاک بیش از حد در حمل زباله و نخاله، تجهیز کامیونت‌ها به مخازن مجزای شیرابه، طراحی بدنه کامیونت‌ها برای نمایش تبلیغات شهری و پیام‌های آموزشی، تخلیه آسان و ایمنی بالا در این زمینه خواهیم بود که این ویژگی‌ها از جمله امتیازات فنی این خودروها نسبت به ماشین آلات قدیمی در این بخش است.

مدیر عامل سازمان موتوری شهرداری تبریزدر مورد ویژگی این ماشین‌آلات می‌گوید: این دستگاه‌ها به دلیل طراحی اصولی کارشناسان سازمان خدمات موتوری و بهره گیری از توان تولید داخل استان، دارای کارکردهای موثرتری نسبت به ماشین‌های قدیمی است.

زبردست می‌گوید: علاوه بر این با اجرای فاز ۲ طرح جامع خودرویی شاهد افزایش عمر مفید کامیون‌های حمل زباله از ۳ سال به بیش از ۶ سال خواهیم بود که دلیل این امر را می‌توان به تغییر کاربری این خودروها از سرعتی به قدرتی مربوط دانست.

 وی تأکید می‌کند : با تجهیز سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی به انواع ماشین آلات سبک و سنگین لازم از جمله نردبان ۵۵ متری که اخیراٌ از سوی این سازمان خریداری و تحویل  داده شده است نیز شاهد حضور قوی و مؤثر این سازمان در حوادث شهری و در ارتفاعات بلند و در نقاط مختلف شهر خواهیم بود.

 زبردست اضافه می‌کند : با اجرای فازهای اول و دوم طرح جامع خودرویی در سازمان خدمات موتوری توان ماشین آلاتی شهرداری تبریز در ۲ بخش سبک و سنگین تا حد قابل توجهی افزایش یافته، به طوری که در حال حاضر سازمان خدمات موتوری بازوی پرتوانی برای شهرداری تبریز به شمار می‌رود که می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در مواقع بحرانی و اجرای به موقع پروژه‌های شهری داشته باشد و این روند تا رسیدن به نقطه مطلوب ادامه خواهد داشت.

وی عنوان می‌کند: در حال حاضر این امکان برای اکیپ‌های عملیاتی و اجرایی این مجموعه خدماتی فراهم آمده تا در اجرای پروژه‌های عمرانی و خدماتی مناطق ۱۲ گانه شهرداری تبریز و نیز مواقع بحرانی، حضوری مؤثر داشته باشد که این امر علاوه بر این که موجب تسریع در اجرای پروژه‌های مورد نظر در کاهش بهای تمام شده این پروژه‌ها نیز مؤثر بوده است. 

استفاده از ماشین آلات نوین موجب کاهش ۱۰ تا ۳۰درصدی هزینه‌ها می‌شود. وی عنوان می‌کند : با توجه به اعمال سیاست‌های توسعه ای جدید در شهرداری تبریز و اجرای طرح‌های مختلف از جمله طرح جامع خودرویی برای تجهیز و نوسازی ناوگان موتوری، می‌توان به کیفیت پروژه‌ها امیدوار بود اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.